اختراع نوار چسب

  1. خانه
  2. چسب
  3. اختراع نوار چسب
اختراع نوار چسب

اختراع نوار چسب

چسب
بدون دیدگاه

می توانید دنیا را بدون نوار چسب تصور کنید؟ کمی فکر کنید تا به نقش مهم نوار چسب در حفظ و نگهداری اشیا و اوراق مهم، تعمیر و استفاده دوباره اشیا  و … پی ببرید. همچنین صنعت فیلم و نوارهای دوربین وام دار اختراع نوار چسب و ارتقا خواص و قابلیتهای آن هستند. قبل از اختراع نوار چسب، برای اتصال اشیا به هم و یا نگهداری و تعمیر آنها، از پارچه، رشته های بدست آمده از گیاهان و یا پوست حیوانات و … استفاده می شد اما با اختراع چسب نواری همه چیز تغییر کرد. بنابراین جالب است مروری به تاریخچه نوار چسب و اختراع آن داشته باشیم :

قبل از اختراع نوار چسب

در 4000 سال قبل از میلاد ظروف سفالی را که با ماده ای که از شیره درخت درست شده بود تعمیر می کردند. اولین نوشته های بدست آمده از ساخت نوعی چسب، مربوط به 2000 سال قبل از میلاد است که روشهای ساده ای برای آماده سازی نوعی چسب ماهی را توصیف می کند. از سالهای 1500 تا 1000 سال قبل از میلاد مسیح نیز نوشته هایی از خط هیروگلیف مصر بدست آمده است که نشان می دهد مصریان باستان به وسیله موادی که از حیوانات بدست می آوردند نوعی چسب برای اتصال اشیا درست می کردند. رومیان و یونانیان باستان نیز نوعی چسب از ترکیب موادی مانند سفیده تخم مرغ، خون، استخوان، پوست، شیر، و مواد گیاهی درست می کردند. سال قبل از میلاد نیز در کشور چین بوسیله موادی که از ماهی، گاو و گوزن نر بدست می آمده چسب درست می کردند.

اختراع نوار چسب

در سال ۱۷۵۰ در بریتانیا نوعی چسب بر پایه موادی که از ماهی بدست آمده بود ساختند که بعد ها منجر به افتتاح اولین کارخانه چسب تجاری در هلند شد. اما اختراع نوارچسب به سال 1845 بر میگردد. یک دکتر جراح به نام Horace Day، از یک چسب لاستیکی استفاده کرد که برای نوارهای پارچه ای به کار می رفت و یک اختراع جدید به نام نوار جراحی ساخت.

پیشنهاد میکنیم مطلب “چسب های گیاهی و کاربردهای آن” را نیز مطالعه کنید

مخترع چسب نواری

می توان مخترع نوار چسب اولیه را ریچارد گورلی درو دانست. در سال 1923 او در یک فروشگاه مخصوص نقاشی بدنه اتومبیل کار می کرد و متوجه شد که نقاشان برای رنگ زدن قسمتی از بدنه، سایر قسمتها را با چسب هایی بی کیفیت می پوشانند. او نوار چسب ها را امتحان کرد و متوجه شد به چسب بیشتری احتیاج دارند. بنابراین آنها را به فروشنده برگرداند و گفت اینها را به تولیدکنندگان خسیس خود بدهید و بگویید چسب بیشتری اضافه کنند. کلمه اسکاچ  scotch به معنی خسیس در انگلیسی به کار می رود و از آن زمان این نام بر روی نوار چسب های شیشه ای ماند و به عنوان برند برای شرکت تولید کننده به ثبت رسید.

مخترع چسب نواری کیست؟

نوار اسکاچ اولین نوار چسب شیشه ای جهان بود. درو در سال 1925 یک نوار کاغذ قهوه ای به ضخامت 2 اینچ را با چسب مقاوم در برابر فشار پوشش داد و اولین نوار از این نوع را اختراع کرد. در سالهای 1942 نیز در جنگ جهانی دوم سربازان به یک نوار ضد آب نیاز داشتند که بتوانند تجهیزات آسیب دیده را تعمیر کنند. بنابراین نوار چسبهای پارچه ای را با پلی اتیلن پوشش داده و آن را توسعه دادند. هنوز هم توسعه و ارتقا ویژگیهای نوار چسب ادامه دارد و ممکن است به اختراع نوارچسبهای جدید در آینده منجر شود.

 

کد مطلب : اختراع نوار چسب

نوشتهٔ پیشین
کهربا و کاربردهای آن
نوشتهٔ بعدی
چسب قطره ای و کاربردهای آن

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست