از مصارف چسب اپوکسی چه می‌دانید؟

  1. خانه
  2. چسب
  3. از مصارف چسب اپوکسی چه می‌دانید؟
از مصارف چسب اپوکسی چه می‌دانید؟

از مصارف چسب اپوکسی چه می‌دانید؟

چسب
بدون دیدگاه

مدتهاست که شاهدیم کاربرد چسب اپوکسی روزبه‌روز گسترده‌تر شده که این اتفاق بی ارتباط با خصوصیات خاص آن نیست. شیشه، فلز و چوب از رایج‌ترین موادی هستند که از این چسب بهره می‌گیرند تا پیوندی مستحکم در این قطعات فراهم شود. با همراه باشید تا با دیگر مصارف چسب اپوکسی آشنا شوید.

معرفی اجمالی چسب اپوکسی

تنوع حوزه مصرف چسب سبب شده تا افراد و مشاغل متناسب با شرایط خود بتوانند از ماهیت منحصربفرد و پوشش‌دهی معقولی بهرمند شوند.

این نوع چسب‌ها به شکل مایع و خمیرهای چسبنده تولید و عرضه می‌شوند البته تفاوت چندانی در عملکرد وجود ندارد بلکه بسته به شرایط افراد از هر یک استفاده می‌کنند. بطور مثال افراد فعال در پروژه‌های کوچکتر حالت مایع را ترجیح می‌دهند اما اگر نیاز دارید که از چسب مرغوب بهره ببرید تا سطوح وسیع‌تری را پوشش دهید، انتخاب حالت خمیری مقرون‌بصرفه است.

اگر شما نیز قصد دارید از ماده‌ای استفاده کنید که علاوه‌بر جلوه خاص، پیوندی ماندگار و بادوام داشته باشد نیاز است نباید علاوه‌بر چسب اپوکسی، مواد مخلوط، دستکش و میله اعمالی را از یاد ببرید.

شرایط و ضوابط مهم قبل از کاربرد چسب اپوکسی

چسب‌ها فارغ از نوع، ماهیتی نسبتا سمی دارند که می‌بایست مواردی را رعایت کرد:

  • استفاده از دستکش کمک می‌کند سلامت پوست حفظ شود.
  • قبل از اینکه از این چسب استفاده کنید پیشنهاد می‌شود شرایط درج شده بر روی جلد را مطالعه کنید. با توجه به اینکه طریقه مصرف ممکن است کمی متفاوت باشد اما اغلب خمیرها می‌بایست در اندازه‌ای یکسان مخلوط شوند.
  • برای مشاهده مخلوط یکنواخت نیاز به وسیله‌ای غیر قابل حل همچون قطعه‌ای چوب یا بیلچه است.
  • چسب اپوکسی نتایج خیره کننده و فوری را در اتصال مستحکم فراهم می‌کند بنابراین استفاده از لایه ظریف نیز نتایج خوبی به نمایش می‌گذارد.
  • اعمال فشار کمک می‌کند پایداری پیوند در بهترین حالت صورت گیرد.
  • بازده چسبندگی از ۵ دقیقه تا چندین ساعت متغیر است و بسته به نوع پروژه می‌باشد. پیشنهاد می‌شود برای اطمینان خاطر از خشک شدن تا چند روز وسایل را جابجا نکنید.
مهمترین کاربرد چسب اپوکسی

کاربرد چسب اپوکسی در تعمیرات بتونی، پیوند زدن بتون به بتون، فولاد و سنگ بشدت شاخص بوده و همواره جز انتخاب‌های اول مطرح می‌شود.

به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید ملات را بر روی سنگ قرار دهید چسب‌های اپوکسی می‌تواند بدون دردسر نتایج خیره کننده‌‌ای برای شما به ارمغان بیاورد.

از مهمترین دلایل محبوبیت چسب اپوکسی ماندگاری و دوام پیوند اتصالی است که توانسته با فرمولاسیون جذاب و خاص لقب ماده مقرون‌بصرفه را نیز بگیرد. در ساخت‌وساز و پیوند زدن مصالح ساختمانی چسب اپوکسی طرفداران بسیاری دارد که بی‌ارتباط با زمان خشک شدن بسیار کم نیست علاوه‌بر اینکه استحکام پیوند و پایداری زبانزد است.

اگر قصد دارید چسب اپوکسی استانداری بخرید و از ماهیت منحصربفرد آن لذت ببرید پیشنهاد می‌شود بجای گشت‌و‌گذار در بازار و سردرگمی با مشاهده برندهای داخلی و خارجی با مشاوران فروش صنایع شیمیایی برنا یکی از تولید کنندگان باسابقه کشور در تماس باشید تا شما را برای مقاصد صنعتی و مهندسی راهنمایی کنند.

در تعریف این چسب بیان می‌شود که این کوپلیمر دارای اجزای خاصی مانند رزین و بخش سخت کننده است. تنوع کاربرد آن بشدت بالاست بطوری که نه‌تنها برای پوشش‌دهی بلکه در ساخت‌وساز نیز بکار می‌رود که نشان دهنده قدرت پوشش‌دهی بالاست.

فراموش نکنید ممکن است هر برند ضوابط خاصی را برای استفاده از چسب اپوکسی بر روی بسته‌بندی درج کرده باشد. اگر قصد دارید از این چسب در شرایطی استفاده کنید که دمای بالا و نور ماورابنفش وجود دارد، نگران نباشید که نسبت به این شرایط پایداری بالایی دارد.

از مهمترین مصارف این چسب می‌توان اتصال نوار و ورق‌های کامپوزیت را به لایه‌های بتون، فولاد، چوب، سنگ و… نام برد. شما حتی اگر قصد داشته باشید سازه‌ای از جنس فولاد را به بتون، چوب و دیگر متریال ساختمانی وصل کنید چسب اپوکسی انتخاب شایسته‌ایست. بی‌جهت نیست که فعالان حوزه ساختمان برای تعمیرات سطوح بتونی و حتی حفره‌های سطحی از این ماده اعجاب‌انگیز استفاده می‌کنند. البته کاشت میله‌گرد و بتون را نباید از قلم انداخت. زیرسازی مستحکم و پایدار از دیگر کاربردهای چسب اپوکسی بیان می‌شود.

با دیگر خصوصیات چسب اپوکسی بیشتر آشنا شوید

چسب اپوکسی به راحتی می‌تواند جلوه‌ای از اتصال خاص را فراهم کند علاوه‌بر اینکه مقاومت بالایی نسبت به شرایط لرزشی و ضربه دارد. ثبات بالای ساختاری سبب شده نسبت به شرایط مختلف استحکام نشان دهد که تاییدگر فرمولاسیون خاص آن است.

در زمان استفادهاز این چسب نمی‌توانید شاهد معایبی همچون ریزش چسب باشید علاوه‌بر اینکه جمع شدگی چسب در زمان خشک شدن نیز امری دور از انتظار است که سبب شده تقاضای زیادی از این ماده خاص صورت گیرد. عرضه آن در حجم و اندازه‌های مختلفی صورت گرفته تا افراد متناسب با شرایط دست به انتخاب بزنند.

نکات تکمیل کننده

– اگر شما از این چسب بهره می‌گیرید و پروژه‌تان بشدت کوچک است استفاده از خلال دندان می‌تواند کمک کند تا فرآیند اتصال به راحتی صورت گیرد.

– فراموش نکنید برای مشاهده نتایج خیره کننده چسبندگی نیاز به زمان است و باید در نظر بگیرید که ممکن است تا چند روز نتوانید از آن وسیله استفاده کنید.

– موارد ایمنی مانند زدن ماسک و استفاده از دستکش را هرگز سرسری نگیرید.

– چسب اپوکسی را از دسترس کودکان دور نگه دارید تا سلامتی آن ها به خطر نیفتد.

انواع چسب اپوکسی

این چسب با فرمولاسیون خاص و اجزای سازنده کمک می‌کند بتوان از آن برای پوشش‌دهی دیوار و سقف ساختمان نیز بهره گرفت. بتون، فلز و PVC از جمله متریال‌هایی هستند که با کمک چسب اپوکسی اتصالی مستحکم فراهم می‌شود.

دوام در تغییرات دمایی بین ۳۰- الی ۱۰۰ درجه سانتیگراد نشان از ماندگاری و دوام منحصربفرد این چسب اعجاب‌انگیز دارد. عدم مشاهده انقباض در زمان خشک شدن بر محبوبیت چسب اپوکسی افزوده است.

  • چسب اپوکسی تک جزئی

تولید کنندگان معمولا چسب اپوکسی را به دو شکل تک یا دو جزئی تولید و عرضه می‌کنند. پخت نوع تک جزئی در محدوده دمایی ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه فارنهایت صورت می‌گیرد که سبب شده از قدرت منحصربفردی برخوردار باشد. بی‌جهت نیست که برای اتصال سطوح فلزی انتخاب نخست است.

تا قبل آن برای این قبیل امور میخ کردن و جوشکاری رایج بود اما حال چسب‌های تک جزئی مورد استقبال قرار می‌گیرند.

  • چسب اپوکسی دوجزئی

امروزه شاهد هستیم که کاربرد چسب‌های دوجزئی برای اغلب متریال‌ها رواج دارد. از مهمترین مشخصات آن‌ها می‌توان به استقامت ویژه نسبت به عوامل شیمایی و فیزیکی اشاره کرد.

عمده کاربرد چسب اپوکسی دوجزئی اتصال، آب‌بندی، کپسوله کردن است بی‌جهت نیست که حال در صنعت متخصصان به‌ویژه فعالان حوزه‌های الکترونیک، پزشکی و هوافضا از آن بهره می‌گیرند

قبل از استفاده از چسب اپوکسی چه باید کرد؟
  • وجود آلاینده‌هایی مانند چربی، گردوغبار، روغن و رطوبت بر سطوح سبب می‌شود نتوان در زمان استفاده از چسب اپوکسی نتایج مدنظر شاهد بود.
  • اگر قصد دارید از این استفاده کنید، فراموش نکنید تکان دادن اجزای سازنده سبب می‌شود پوشش‌دهی راحت‌تری صورت گیرد.
  • مطالعه دستورالعمل علاوه‌بر اینکه سرعت کار را افزایش می‌دهد، از استرس و اضطراب فرد نیز می‌کاهد.
  • اگر مایلید همواره از کارایی این چسب لذت ببرید متناسب با نیاز خود مواد را مخلوط کنید.
  • استفاده از وسایلی همچون قلمو یا افشانه برای مخلوط کردن سطوح انتخاب شایسته‌ای است.
نحوه خرید چسب اپوکسی

فروشگاه اینترنتی صنایع شیمیایی برنا بعنوان یکی از برندهای پرآوازه ایرانی انواع چسب را تولید و عرضه کرده است تا دغدغه انتخاب شایسته را از روی دوش مصرف کننده بردارد. اگر شما قصد دارید این چسب را تهیه کنید پیشنهاد می‌شود از محصولات این وب‌سایت دیدن کنید.

 

کد مطلب

, ,
نوشتهٔ پیشین
کاربرد چسب UV
نوشتهٔ بعدی
کاربرد چسب قطره‌ای

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست