چسب های گیاهی و کاربردهای آن

  1. خانه
  2. چسب
  3. چسب های گیاهی و کاربردهای آن
انواع چسب های گیاهی و کاربردهای آن

چسب های گیاهی و کاربردهای آن

چسب
1 دیدگاه

چسب های گیاهی

چسب های گیاهی شامل هیدرات‌های کربن هستند. این چسب ها قابلیت انحلال درآب را داشته و میتوانند به صورت ذرات معلق در آب درآیند و براحتی از منابع طبیعی تهیه شوند. از خالص ترین چسب های گیاهی، صمغی است که از درختی به نام صمغ سنگالی بدست می‌آید.

چسب دکسترین

دکسترین، به علت قابلیت اختلاط پذیری که با رزین  دارد پایه خیلی از چسب ها است.چسب های بر پایه دکسترین فرمول و کاربردی مشابه چسب های نشاسته دارند. چون نشاسته و دکسترین از پلی ساکاریدها هستند  و دارای ترکیبات هیدروکسیل می باشند. این مواد بخوبی با آب ترکیب شده و تشکیل چسب های با ویسکوزیته مختلف را می دهند. چسبندگی این مواد جاذب آب می تواند به علت تشکیل تعداد زیادی پیوند هیدروژنی باشد که هنگام تماس در سطح جسم بوجود می آید.

چسب نشاسته

همه چسب ها ی گیاهی تقریباً برپایه نشاسته و دکسترین هستند ( دکسترین ” از مشتقات نشاسته” است) که از منابع گیاهی موجود در دنیا بدست می آیند. از عمده ترین منایع تهیه نشاسته می توان ذرت ، گندم ، سیب زمینی  و برنج را نام برد. چسب های نشاسته ای معمولا به صورت جامد می باشد.

پیشنهاد میکنیم مطلب “چسب حیوانی چیست؟” را نیز مطالعه کنید

چسب کائوچوی طبیعی (شیره لاتکس) 

چسب کائوچو یا (پلی ایزوپرن سیس) نیز از چسب هایی هستند که با اینکه پایه طبیعی دارند ولی یعنوان چسب های گیاهی  شناخته نمی شوند. کائوچو از مدتها قبل شناخته شده بود، اما چون حلال مناسبی برای آن موجود نبود، کاربردی به‌عنوان ماده چسبی پیدا نکرد تا اینکه با دستیابی به روغن‌های نفتی بعنوان حلال مناسبی برای کائوچو، استفاده از چسب رابری یا کائوچو متداول گشت. این چسب ها در چسباندن کاشی و سرامیک بخوبی عمل می کنند.

چسب دانه های خوراکی

به غیر از چسب های بر پایه نشاسته و دکسترین از سایر موادی که منشا گیاهی دارند و از آنها چسب تهیه می شود می توان لوبیای سویا که دانه ای پروتئینی است نام برد. از این چسب برای چسباندن جلد کاغذی کتابها استفاده می شود.

برای آماده سازی این نوع چسب ها که معمولاً بصورت پودر یا سایر اشکال هستند، آن را به آب گرم اضافه نموده و مخلوط را به هم می زنند تا حل شود و با افزودن مکمل های خاص، ماده چسبناک مناسبی بدست آید. بعنوان مثال جهت ارزان تر نمودن نشاسته یا دکسترین، ماده ضداکسایش، برای جلوگیری از تخریب، بخصوص تخریب بیولوژیکی، ماده ضد کف، برای افزایش خصلت ترکنندگی، مقدار خیلی کمی صابون  و برای ایجاد خاصیت نرم کنندگی از موادی نظیر گلسیرول و سوربیتول،  استفاده میکنند.

کد مطلب : چسب های گیاهی و کاربردهای آن

نوشتهٔ پیشین
چسب حیوانی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
چرا آنتی فوم استفاده می کنیم؟

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست