از چه حلالی برای پاک کردن چسب استفاده کنیم؟

  1. خانه
  2. چسب
  3. از چه حلالی برای پاک کردن چسب استفاده کنیم؟
حلالی برای پاک کردن چسب

از چه حلالی برای پاک کردن چسب استفاده کنیم؟

چسب
2 دیدگاه

برخی از چسب ها بر پایه آب تولید می شوند، بنابراین حلال آن ها آب است و با استفاده از آب امکان پاکسازی این گروه از چسب ها و لکه های ناخواسته آنها وجود دارد. مشکل وقتی بروز می کند که چسب بر پایه یک حلال آلی تولید شده باشد که در آن صورت برای پاکسازی لکه های ناخواسته این گروه از چسب ها نیز می بایست یکی از حلال های آلی مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند چسب را حل نماید.

چرا به حلال چسب نیاز داریم؟

داستان از این قرار است که گاه هنگام کار، چسب بر روی محل نامناسبی مانند میز یا کف پوش منزل یا دفتر کار و یا در مکانی ناخواسته از مجموعه چسبی در دست ساخت قرار می گیرد و مشکل ساز می شود، آن وقت است که چگونگی پاکسازی چسب که به کمک حلال ها صورت می گیرد، مطرح می گردد. به طور کلی می توان گفت چسب های بر پایه حلال در مقابل بعضی از حلال ها ضعیف هستند. یکی از این حلال ها که به راحتی در دسترس عموم قرار دارد، استون است. استون قادر است تا خیلی از چسب ها را حل کرده و مشکل قرارگیری آنها در محل نامناسب را برطرف نماید. البته به کارگیری استون مشکلاتی را نیز به وجود می آورد و آن اینکه استون علاوه بر چسب، بسیاری از رنگ ها را نیز حل کرده و اغلب بافتی که رنگ بر روی آن قرار گرفته را نیز می خورد و این مسئله ای جدی است، وقتی می خواهیم بطور مثال لکه چسبی را که روی پارچه یا بافتی قرار گرفته است، با استون پاکسازی نماییم، این امکان وجود دارد که استون با حل کردن رنگ بستر چسب، لکه جدیدی ایجاد نماید که البته مناسب نخواهد بود.

اگر لکه چسب حاصل از چسب کفاشی، چسب آهن و یا حتی چسب پنچرگیری دو چرخه باشد، مسئله قدری ساده تر است چون برای پاک کردن این گونه چسب ها نیازی به استون نیست. در این جا می توان از بنزین، نفت سفید یا حتی گازوئیل استفاده نمود که همگی با آب شسته شده و به رنگ بستر چسب نیز حمله نمی کنند. لازم به ذکر است که بنزین، نفت یا گازوئیل قابلیت پاکسازی رنگ های روغنی را نیز دارند، زیرا که آنها حلال تمامی رنگ های روغنی هستند. رنگ های غیرروغنی و یا تینری بیشتر سیلرها و کیلرها هستند که به راحتی توسط استون حل می شوند. البته این امر در خصوص رنگ های خودرو صادق نبوده زیرا که رنگ خودروها، کوره ای هستند.

پیشنهاد میکنیم مطلب “روش­های اماده سازی سطح برای چسبانندگی بیشتر” را نیز مطالعه کنید

چسب های بر پایه پلی ونیل استات | PVA مانند چسب چوب و یا چسب صحافی اگر خیلی کهنه باشند به سختی در آب حل می شوند ولی ممکن است با کمک الکل صنعتی حل شوند. چسب پی وی سی | PVC به کمک دو حلال تتراهیدروفوران و سیکلوهگزانون، که البته به راحتی و وفور در دسترس نیستند، لکه بری می شوند. البته در بدترین شرایط استون هم ممکن است کارآیی داشته باشد.

لازم است یادآوری شود که کارکردن با حلال ها به خصوص حلال های آلی کار ساده و یا کم اهمیتی نبوده و می بایست هنگام کار، اصول ایمنی مربوطه به دقت رعایت شود که از جمله آنها کار در فضای باز است، زیرا حلال های آلی بسیار فرار بوده و ایجاد گاز نموده و خطر انفجار را بالا می برند. همه حلال های آلی قابل اشتعال هشتند و برخی از آنها حتی خطر ناک تر از بنزین می باشند. بنابراین اطلاع از اصول ایمنی هنگام کار با این حلال ها به دلیل خطرات موجود و یا تاثیرات مخربی که می تواند بر روی سلامتی در بلند مدت ایجاد نماید، بسیار ضروری است. برخی از این نکات ایمنی در دفترچه فنی محصولات ذکر شده و یا می توان از شرکت های تولید کننده درخواست شوند، همچنین اطلاعات تکمیلی در این خصوص از کتاب های مرجع، سایت های مرجع و یا جستجوی تخصصی در اینترنت قابل دستیابی است.

صنایع شیمیایی برنا همواره پاسخگوی سوالات شما عزیزان می­باشد. برای مشاوره بیشتر درباره انواع محصولات می­توانید با ما در تماس باشید.

کد مطلب : از چه حلالی برای پاک کردن چسب استفاده کنیم؟

نوشتهٔ پیشین
درباره چسب ژلاتینی
نوشتهٔ بعدی
چگونه از نشاسته اسلایم بسازیم

پست های مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • حسن شاهرودیان
    دسامبر 1, 2021 9:08 ب.ظ

    سلام میخاستم راهنمایی فرمایید چگونه میشود مقوابازدن چسب اگه بشه جسب صحافی مستحکم بشود منظورم اینه که در جعبه های کادو دیوارهای مستحکم و بدون شکستگی باشد سپاس

    پاسخ
    • سلام وقت شما بخیر
      خیر متاسفانه هیچ کدام از چسب ها باعث استقامت در مقوا نمی شود. پیشنهاد ما این است که از مواد اولیه و مقوای با ضخامت بالاتر استفاده نمایید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست