رزین های استایرن آکرلیک

  1. خانه
  2. رزین
  3. رزین های استایرن آکرلیک
رزین های استایرن آکرلیک

رزین های استایرن آکرلیک

رزین
بدون دیدگاه

رزین های استایرن آکرلیک ، آکریلات ها نمک‌ها، استرها و بازهای مزدوج آکریلیک اسید و مشتقات آن بوده که به‌صورت آنیون(-CH2=CHCOO) نشان داده می‌شوند. رایج‌ترین عضو این خانواده ، متیل آکریلات است. آکریلات ها حاوی گروه وینیلی متصل به کربونیل هستند که این ترکیبات به دلیل دارا بودن دو گروه فعال بسیار حائز اهمیت و مستعد واکنش پلیمریزاسیون هستند. ویژگی پلی آکریلات های سنتز شده بدین ترتیب شفافیت بالا، مقاومت بالا در برابر شکستگی و ارتجاع پذیری مطلوب آن‌ها است. مونومرهای آکریلاتی که برای ساخت پلی آکریلات ها بکار می‌روند بر اساس ساختار آکریلیک اسید هستند. در جدول زیر نام ترکیب شیمیایی، فرمول شیمیایی و ساختار برخی از این آکریلات ها به نمایش گذاشته‌شده است:

رزین‌های آکریلیک

آکریلیک‌ها مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورای بنفش دارند. رزین‌های آکریلیک از پلیمریزاسیون متیل، اتیل و بوتیل استرهای آکریلیک اسید و متاکریلیک اسید به تنهایی یا با یکدیگر در اثر گرما و آغازگرهای مناسب حاصل می‌شوند. رزین‌های آکریلیکی را با استفاده از پلیمریزاسیون توده‌ای، امولسیونی و محلول می‌توان سنتز کرد. این دسته از رزین‌ها به دلیل شفافیت، درخشندگی، سهولت ساخت و تنوع ویژگی‌ها و کاربرد، در صنعت بسیار استفاده می‌شوند. از ویژگی‌های برجسته این دسته از رزین‌ها می‌توان به خواص نوری عالی اشاره کرد. رزین‌های استایرن آکریلیک یکی از انواع این رزین‌ها هستند.

رزین‌های استایرن آکریلیک (Styrene acrylic resins)

رزین‌های بر پایه آکریلات ها از مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت بالا در برابر نور و مقاومت در برابر یخ‌زدگی خوبی برخوردار هستند ترکیب مونومرهای آکریلاتی با استایرن و نیز تولید کو پلیمرهای استایرن آکریلیک سبب افزایش مقاومت در برابر آب این دسته از کو پلیمرها می‌شود. رزین‌های استایرن آکریلیک متوسط وزن مولکولی بالایی دارند که این خود باعث بهبود خواص شیمیایی آن‌ها می‌شود. روش اصلی سنتز این دسته از رزین‌ها، فرایند پلیمریزاسیون امولسیونی است.

پیشنهاد میکنیم مطلب “چسب قطره ای و کاربردهای آن” را نیز مطالعه کنید

ویژگی‌های رزین‌های استایرن آکریلیک:

 ویژگی بارز رزین‌های استایرن آکریلیک مقاومت در برابر آب و نیز مقاومت در برابر قلیا است. از دیگر ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به انعطاف‌پذیری مطلوب، استحکام کششی مناسب، چسبندگی بالا به سطوح مختلف، سازگاری با انواع پرکننده‌ها، تشکیل فیلم شفاف پس از خشک شدن، توان بالای نگهداری رنگ‌دانه و پرکننده‌ها، سازگاری با انواع حلال‌ها و غیره اشاره کرد.

کاربرد رزین‌های استایرن آکریلیک

رزین‌های استایرن آکریلیک با توجه به مونومر آکریلات متفاوت و نیز نسبت مونومرهای بکار رفته در ساختار پلیمر، کاربردهای گسترده‌ای در صنایعی از قبیل نساجی، رنگ ساختمان، چوب و سلولزی و صنعت منسوجات نبافته دارند. در زیر برخی از کاربردهای آن‌ها به‌اختصار آورده شده است:

  • رنگ دریایی
  • چسب کاشی
  • بیندرچاپ پارچه
  • آهار منسوجات نبافته
  • چسب حساس به فشار
  • رنگ و پوشش سطوح داخلی
  • خمیرهای درزگیر و ساخت عایق

نتیجه‌گیری:

پلیمرها دنیای گسترده‌ای از ترکیبات با ویژگی‌ها و کاربرد متنوع در صنایع مختلف هستند. این دسته از ترکیبات به دو دسته هموپلیمر و کوپلیمر تقسیم می‌شوند.

کد مطلب : رزین های استایرن آکرلیک

نوشتهٔ پیشین
چسب هایی که در صنعت کاربرد دارند!
نوشتهٔ بعدی
کاربرد چسب‌های ساختمانی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست