ضد عفونی کننده های صنعتی

ضد عفونی کننده های صنعتی

انواع مواد شوینده صنعتی

شوینده های صنعتی از واکنش های پاک کنندگی (Detergency)، حلالیت (Solvency) و یا شیمیایی (Chemical) برای انجام شویندگی استفاده می کنند، این در حالی است که غالبا برخی اشکال عملیات مکانیکی نیز در کنار استفاده از تمیزکننده های شیمیایی برای حصول بهترین نتیجه انجام می شوند. برای استفاده از پاک کننده های صنعتی می توان یکی از روش های غوطه وری (Immersion یا Soaking)، اسپری کردن، گردش سیال (Circulation) در مبدل های حرارتی یا خطوط لوله فرآیندی، و تمیز کردن با بخار (Steam Cleaning) را به کار برد، این در حالی است که استفاده از یک تکنیک سایشی (Wiping یا Brushing) در کنار پاک کننده های صنعتی برای دسترسی به بهترین نتیجه بسیار متدوال است. مواد شوینده صنعتی بر اساس نوع کاربرد آن ها به پنج گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:

  1. پاک کننده های قلیایی
  2. پاک کننده های اسیدی
  3. پاک کننده های فعال سطحی یا چربی زداها
  4. ضد عفونی کننده های صنعتی
  5. پاک کننده های پایه حلال
شوینده های قلیایی

مهم ترین نوع مواد شوینده صنعتی، شوینده های قلیایی می باشند، که قادرند با چربی و روغن ترکیب شوند و صابون تولید کنند و پروتئین را حل نمایند. محدوده PH این مواد شوینده معمولا از ۹ تا ۵/۱۲ است. مهمترین ویژگی مواد پاک کننده قلیایی این است که آنها آلودگی آلاینده مانند چربی را حذف می کنند. در واقع در پاک کننده های قلیایی، هر چقدر قلیاییت بالاتر باشد، مقدار pH بالاتر است و اثر قوی تری برای حذف چربی دارد. این مواد به دلیل قلیائیت بالای خود، خاصیت خورندگی دارند. که این بازی بودن در صابونی کردن چربی ها و همچنین خنثی سازی اسیدهای موجود در بسیاری از آلودگی ها، بسیار موثر است. این نوع مواد شوینده اکثرا در مواردی که نیاز به شوینده قوی می باشد، مانند آلودگی های انباشته شده، از بین بردن وکس، روغن و گریس، رد ساینده ها، آلودگی های خشک شده و غیره کاربرد دارند. شوینده های قلیایی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. همچنین گرید با کیفیت تر این شوینده ها دارای قابلیت کف کنندگی ملایمی می باشند. مواد پاک کننده قلیایی حاوی پایه های قوی مانند هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم هستند. سفید کننده با (pH 12) و آمونیاک با (pH 11) رایج ترین مواد تمیز کننده قلیایی هستند.

شوینده های اسیدی

مواد شوینده اسیدی که در آن ها از اسید به عنوان عامل اصلی پاک کنندگی استفاده می شود، قادرند رسوبات مینرالی (مانند: کلسیم و منیزیم) و همچنین رسوباتی که ناشی از سختی آب بر روی سطح ماشین آلات و تجهیزات می باشند را حل کنند. از این شوینده های اسیدی برای حذف زنگ، آلودگی های قلیایی، سیمان، گچ یا بتون نیز می توان استفاده کرد. این شوینده ها در سطوح سنگ ماسه و گرانیت کاربرد دارند، اما به علت خوردگی بر روی برخی سطوح فلزی مانند آهن گالوانیزه یا آلومینیوم قابل مصرف نمی باشند. این شوینده های اسیدی خود نیز به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  • اسیدهای غیر آلی
  • اسیدهای آلی

اسیدهای آلی نسبت به اسیدهای غیرآلی ضعیف تر می باشند و اثرات ناشی از خوردگی فلزات آن ها کمتر است. شوینده اسیدی، به منظور رفع رسوبات معدنی نظیر سنگ شیر و سنگ آهک در سیستم های سیرکولاسیون مورد استفاده قرار می گیرند. از این نوع شوینده به عنوان خنثی کننده شوینده های قلیایی نیز استفاده می کنند. برای حذف آلودگی هایی با پایه فلزی و اجزاء رسوبی از این محصول استفاده می کنند. این شوینده اسیدی بر نمک های فلزی مانند سولفات آهن، سولفات باریم، سولفات کلسیم و کربنات کلسیم موثر است. همچنین توانایی حذف رنگ و جوهر را نیز از روی ممبران داراست.

پیشنهاد میکنیم مطلب “شوینده طبیعی بسازیم” را نیز مطالعه کنید

شوینده های چربی زدا

شوینده های فعال سطحی یا چربی زداها، از مواد فعال سطحی مانند کمپلکس های مولکولی تشکیل شده اند که در صورت اضافه شدن به آب، باعث کاهش کشش سطحی آب شده و همچنین تماس بین آلودگی و عامل پاک کننده را افزایش می دهند. خاصیت پاک کنندگی این مواد متوسط است. از این مواد برای حذف گریس، چربی و آلودگی های روغنی استفاده می گردد. این مواد قادرند درون چربی ها نفوذ و آن ها را هیدرولیز کنند و همچنین به ذرات کوچکتری تبدیل نمایند، تا به راحتی توسط آب از محیط حذف گردند. این مواد دارای اثر ضد میکروبی هستند و به عنوان ماده ضدعفونی کننده یا همراه با شوینده های ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از شوینده های چربی زدا به دسته های زیر طبقه بندی می شوند:

  • پاک کننده های گریس و چربی
  • پاک کننده های چربی مخصوص دیوار و کف بر پایه آبی
  • پاک کننده های چربی، روغن، جوهر و رنگ بر پایه آلی
  • پاک کننده و ضدعفونی کننده های چربی
شوینده های صنعتی ضدعفونی کننده

مواد شوینده صنعتی ضدعفونی کننده دارای عامل شوینده به همراه عامل ضد عفونی کننده می باشند. بنابراین خاصیت پاک کنندگی و ضد عفونی کنندگی همزمان را دارند. کاربرد این مواد برای حذف آلودگی های عمیق است. شوینده های صنعتی ضدعفونی کننده به مواد شیمیایی گفته می شود که با اثر بر باکتری ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر اورگانیسم‌ها، از رشد آن ها جلوگیری می کنند و یا آن ها را از بین می برند. به مواد ضدعفونی کننده ‌ای که برای سطح پوست و بدن و همچنین در بافت‌های زنده کاربرد دارند، ضد عفونی کننده (Antiseptic) می گویند. به مواد ضدعفونی کننده ابزار، وسایل، لباس‌ها، کاشی ها، درب ها، دیوارها، وان حمام، سرامیک، دستشویی و حمام نیز گندزدا (Disinfection) می گویند. استفاده از شوینده های ضدعفونی کننده‌ برای سلامتی انسان بسیار ضروری است و یکی از مهم ترین عوامل در پیشگیری از بیماری هاست به خصوص بیماری های مسری. مواد شوینده ی ضدعفونی کننده را باید در مقادیر کم استفاده نمود. توجه داشته باشید که از این مواد نباید همزمان با مواد ضد عفونی کننده دیگر استفاده شود. ضد عفونی کننده ها به گروه های زیر دسته بندی می شوند:

  • الکل ها
  • فنل ها
  • آلدئیدها
  • هالوژن ها
  • قطران های زغال سنگ
  • عوامل اکسیدکننده
  • ترکیبات چهارتایی آمونیاک
شوینده های پایه حلال

شوینده های پایه حلال متشکل از حلال های هیدروکربنی نظیر آب هستند که برای حذف آلودگی های نظیر واکس های پایه حلال، روغن و گریس، انواع خمیرهای حلال و مایعات واکس حلال از روی سطح زمین کاربرد دارند. از این مواد شوینده بر روی سطوح چوبی، کامپوزیت چوب، مگنزیت، لینولئوم، بتون و سنگ استفاده می کنند.از این شوینده های پایه حلال نباید بر روی آسفالت، مواد ترموپلاستیک، سطوح پی وی سی (وینیل) یا لاستیکی استفاده کرد. این مواد خاصیت شویندگی بسیار بالایی دارند. در برابر اکسیداسیون مقاوم می باشند. این شوینده پایه حلال دربرابر خوردگی و زنگ زدگی پایدار است.

کد مطلب : ضد عفونی کننده های صنعتی

نوشتهٔ پیشین
انواع رزین های اپوکسی
نوشتهٔ بعدی
کهربا و کاربردهای آن

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست