عوامل موثر در خشک شدن چسب

  1. خانه
  2. چسب
  3. عوامل موثر در خشک شدن چسب
خشک شدن چسب

عوامل موثر در خشک شدن چسب

چسب
بدون دیدگاه

شناخت عوامل موثر بر خشک شدن چسب بشدت مهم هستند. مصرف کنندگان‌ مایلند از موادی استفاده کنند که می‌تواند در کمترین زمان پیوند اتصالی مستحکمی را فراهم ‌کند و دوام آن کمتر تحت تاثیر عوامل خارجی قرار ‌گیرد. برندهای مختلف نیز برای رضایت مشتریان در تلاشند این فاکتور را به بهترین نحو ارائه کنند با ما همراه باشید تا از زوایه‌ای دیگر چسب‌ها را بشناسید.

عوامل موثر در انتخاب چسب

همواره در این صنعت چسب‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که ثبات بالای ساختاری از مهمترین خصوصیات آن‌هاست. بطور مثال در چسب‌های مایع که گروهی به شکل پودر تولید و عرضه می‌شوند ویژگی‌های خاصی مدنظر است. مهمترین فاکتورهایی که در انتخاب گروه چسب‌های مایع موثرند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • غلظت
  • مدت خشک شدن
  • دما
  • رطوبت
  • ‌فشار لازم برای اتصال
  • پوشش‌دهی یکنواخت
نحوه کاربرد چسب مایع

چسب‌های مایع با توجه به مصارف متنوعی که دارند، نحوه استفاده از آن‌ها متفاوت است. بد نیست بدانید که نورد و غلطک نقش بسزایی در کارخانه‌های عظیم ایفا می‌کنند تا بتوان از کارایی چسب‌های مایع لذت برد اما اگر شما قصد دارید از چسب‌های مایع در کارگاه خود و یا مصرف روزمره بهرمند شوید، می‌توانید از قلم‌مو و کاردک کمک بگیرید.

فراموش نکنید چسب‌های مایع همیشه به شکل مایعاتی روان نیستند بلکه اشکال پودری با مزایایی همچون ماندگاری خیره کننده و استفاده راحت نیز محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند.

  • نوار چسب‌ها

اگر شما قصد دارید از نوار چسب‌ها بهره ببرید و شاهد خاصیت معجزه‌آسای آن باشید حتما وجود آلاینده‌های مختلف محیطی مانند گردوغبار را نیز دقت داشته باشید.

زمانی می‌توان از خاصیت چسبندگی نوار چسب‌ها لذت برد که ابتدا متناسب با جنس متریال مدنظر انتخاب شوند همچنین در زمان استفاده چین و چروک اضافی مشاهده نشود. بطور مثال اگر قصد لب چسب نمودن کارتون‌ها را دارید استفاده از نوار چسب‌ در امتداد اتصالی کمتر از ۳۰ میلیمتر نمی‌تواند انتظارات شما را برآورده کند.

استفاده از لوازم دستی و دستگاه‌های خودکار مهمترین ابزارهایی هستند که می‌توانند به اتصال مستحکم بیانجامند.

عوامل موثر در خشک شدن چسب

  • رطوبت

رطوبت از مهمترین فاکتورهایی است که می‌تواند بر کارایی چسب‌ها تاثیرگذار باشد اما پیامد منفی آن بر گروه چسب طبیعی بیشتر است. بطور مثال چسب نشاسته که از محبوب‌ترین چسب‌های مصرفی کشور است پس از خشک شدن مصونیت بالایی نسبت به رطوبت دارد که بی‌ارتباط با تشکیل کریستال نیست.

اما اگر قصد دارید از چسب نواری استفاده کنید می‌بایست حتما شرایط محیطی را عاری از رطوبت در نظر بگیرید بی‌جهت نیست که بسیاری ترجیح می‌دهند از چسب‌های مصنوعی به‌ویژه نوع پلاستیکی زمانی بهره ببرند که وجود رطوبت اجتناب ناپذیر است.

  • شرایط دمایی

دما در مواد مختلف با توجه به ماهیت، تاثیرات مختلفی بر جای می‌گذارد. بطور مثال فلزات در مجاورت دما منبسط می‌شوند. اگر قصد دارید از چسب‌های آلی طبیعی استفاده کنید، بد نیست بدانید که دوام و ماندگاری اتصالی را بشدت پایین می‌آورد و نمی‌تواند انتظار شما را برآورده کند. همچنین در گروه نوار چسب‌های پلاستیکی و چسب‌های گرم و نرم نیز کمترین پیامد دفرمه شدن و تغییرات ظاهریست.

  • نور و اشعه ماوراء بنفش

اگر شما ناگزیر هستید از گروه چسب‌های طبیعی مایع همچون چسب نشاسته استفاده کنید باید بدانید که در صورت برخورد نور پایداری آن‌ها کاهش می‌یابد اما خبر خوب این بوده که چسب‌های مصنوعی چندان تحت تاثیر این عوامل خارجی قرار نمی‌گیرند.

برندهای مختلف نیز در تلاشند برای کاهش اثرات نور و اشعه ماوراء بنفش بر گروه نوار چسب‌های پلاستیکی و مواد ترموپلاستیک متریالی را بکار ببرند که رضایت مشتریان با مشاهده استحکام بینظیر جلب شود.

  • عوامل زیستی مخرب

اگرچه بنظر می‌رسد دما و رطوبت مهمترین عواملی هستند که در خاصیت اتصالی چسب‌ها نقش بسزایی دارند اما باید بدانید در صورت نگهداری در شرایطی که عوامل مخرب بیولوژیکی همچون قارچ‌ها، باکتری و… حضور دارند نتایجی همچون کپک دور از انتظار نخواهد بود که سبب از بین رفتن ماده و دورریز هزینه نیز می‌شود.

سخن آخر

اگر قصد خرید چسب استاندارد دارید که اتصال ایده‌آلی فراهم کند حتما از برندهای معتبری مانند صنایع شیمیایی برنا تهیه کنید تا شاهد استحکام بینظیری باشید.

کاربردهای متنوع چسب ممکن است شما را سردرگم ‌کند اما حتما عوامل موثر بر خشک شدن را نیز درنظر داشته باشید تا نه‌تنها به سرعت نتیجه مدنظر مشاهده شود بلکه اتصالی صورت گیرد که به سادگی خراب نمی‌شود. فراموش نکنید هر چسبی در هر محیطی جوابگو نیست.

کد مطلب : عوامل موثر در خشک شدن چسب

,
نوشتهٔ پیشین
کاربرد چسب سوپرتک
نوشتهٔ بعدی
کاربرد چسب سوپرشل

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست