عوامل موثر در چسبناکی چسب‌ها

  1. خانه
  2. چسب
  3. عوامل موثر در چسبناکی چسب‌ها
مقاله در مورد عوامل موثر در چسبناکی چسب‌ها

عوامل موثر در چسبناکی چسب‌ها

چسب
بدون دیدگاه

عوامل موثر در چسبناکی چسب‌ها عنوان موضوعی‌ است که در این مطلب از وب‌سایت صنایع شیمیایی برنا قصد داریم اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم. مدت‌هاست که از چسب‌ها این مواد اعجاب‌انگیز در فرآیندهای مختلف استفاده می‌شود. حال پیوند زدن قطعات پلاستیکی، چوبی، سرامیکی و فلزی به راحتی میسر است و می‌توان از مقاومت منحصربفرد آن لذت برد. تمامی مصرف کنندگان نه تنها صنایع بزرگ بلکه مشتریان خورده ریز نیز مایلند دوام و قدرت اتصالی منحصربفردی از چسب‌ها ببینند.

عوامل موثر بر خاصیت چسبناکی کدامند؟

در تمامی چسب‌ها پلیمرها از اجزای اصلی ساختار محسوب می‌شوند که در خاصیت چسبناکی تاثیر مستقیمی دارند.

امروزه شاهد هستیم که صنایع مختلف روزبه‌روز چسب‌های جدیدتری را تولید و عرضه می‌کنند تا بازار فروش را از آن خود نمایند البته این تنوع کمی برای مشتریان چالش برانگیز است.

به یاد داشته باشید در حالت معمول چسبندگی با جاذبه‌های واندروالسی مرتبط است. برندهای شاخص نیز برای اینکه ضعف چسبندگی مواد تولیدی خویش را پوشش دهند از یک اسید آلی یا مواد دارای جاذبه واندروالسی کمک می‌گیرند.

اگر شما مایلید چسبی خریداری کنید که علاوه‌بر دوام و جلوه منحصربفرد به سادگی نیز آسیب نبیند حتما علاوه‌بر نوع چسب به کارکرد مدنظر را نیز دقت کنید.

منظور از نیروهای چسبندگی چیست؟

بد نیست بدانید برای اینکه یک چسب از نظر اتصالی قدرتمند باشد دو عامل نیروی واندروالسی و پیوند شیمیایی تاثیرگذار هستند شرکت‌های سازنده نقش نیروهای واندروالسی را بالاتر می‌دانند که حتی سبب می‌شود پوشش‌دهی مطلوبی نیز به نمایش درآید.

انتخاب چسب مناسب از آن جهت اهمیت دارد که‌ می‌بایست هماهنگی به وجود آید.

گروه‌هایی مانند نیتریت، هیدروکسیل، کربوکسیل و آمید در صورتیکه در چسب و یا جسم مدنظر وجود داشته باشند، می‌توانند بخوبی انتظارات افراد را برای اتصال و دوام و ماندگاری پیوند برآورده سازند.

منظور از کشش سطحی چیست؟

سعی کردیم در رمزگشایی جزئیات چسب‌ها اندکی اطلاعات به شما بدهیم تا علت این استحکام را بهتر درک کنید. بد نیست بدانید خاصیت چسبندگی که در اجسام با کمک گروه‌های مختلف چسب به وجود می‌آید، زمانی ملموس است که در مجاورت یکدیگر بوده تا این ‌تماس به پیوند مستحکم بیانجامد کشش سطحی نام این فرآیند است.

البته باید بدانید که در اجسام جامد بجای نیروهای سطحی از واژه انرژی سطحی استفاده می‌شود. به طور کلی زمانی می‌توان شاهد چسبندگی خیره کننده بود که در تقابل انرژی سطح در جامد و کشش سطحی مایع، انرژی سطح در جامد پیروز میدان شود.

منظور از کشش سطحی بحرانی چیست؟

همانطور که از اسم آن پیداست مقدار کشش سطحی که سطح جامد را می‌خیساند با این معیار تعریف می‌شود. برای تفهیم بهتر بد نیست بدانید که کشش سطحی بحرانی مواد مختلف به ترتیب به اینصورت است:

  • فلزات تمیز و اکسنده‌های فلزی
  • مواد آلی و آب
  • پلیمرهای آلی جامد

حال شاید بهتر درک کنید که چرا نمی‌توان شاهد پیوند قدرتمند با پلی‌اتیلن‌ها، CFCها و سلیکون‌ها بود. در حقیقت این گروه از نظر کشش سطحی بحرانی در مقایسه با چسب‌ها کاهش محسوسی دارند.

پیشنهاد میکنیم مطلب “تئوری چسبندگی” را نیز بخوانید
چگونه می‌توان شاهد پیوند اتصالی مستحکم و چسبندگی خارق‌العاده بود؟

نخستین قدم فارغ از نوع چسب و برند سازنده، تمیز کردن سطوح از تمامی آلودگی‌هاست. وجود مواد مختلف آلاینده از گردوغبار تا چربی‌ ممکن است بر روی کشش بحرانی سطح تاثیر بگذارد و در نتیجه آن نه‌تنها پوشش‌دهی یکنواختی صورت نمی‌گیرد بلکه شاهد ضعف چسبندگی نیز خواهید بود. بطور مثال در سطوح فلزی گریس و روغن مهمترین موانعی هستند که بر دوام و قدرت کشش تاثیرگذارند و نمی‌توانند نتیجه کارآمدی به شما بدهند.

استفاده از محلول اسید کرومیک این دغدغه را به راحتی از دوش شما مصرف کننده عزیز بر می‌دارد البته مزایای استفاده از محلول اسید کرومیک به همینجا ختم نمی‌شود بلکه سبب پایداری بالا نسبت به اکسایش نیز می‌شود و حتی در محیط‌های مرطوب نیز آسودگی خیال را به همراه می‌آورد.

سایش مکانیکی از دیگر راهکارهایی است که سبب جدا کردن اکسیدها از سطوح فلزی می‌شود. فراموش نکنید عوامل محیطی به ظاهر ساده مانند آلودگی هوا و رطوبت حتی در بهترین برندهای چسب‌ها نیز تاثیر بسیاری دارند و سبب می‌شود نتوان شاهد خاصیت کششی معقولی بود.

سطوح پلیمری را چگونه باید آماده کرد؟

اگر شما قصد استفاده از چسب‌های معمولی دارید و قطعات شما از نظر سطوح شامل پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، تفلون و استال است نیاز است شرایط خاصی را رعایت کنید تا بتوانید لذت ببرید.

نخستین گام زدودن آلودگی‌های مختلف بر سطوح است. بسته به نوع کارایی شما انتخاب‌های متفاوتی برای تمیز کردن دارید. فراموش نکنید حتما در انتخاب برند چسب دقت نظر داشته باشید. چسب‌های صنایع شیمیایی برنا می‌تواند دلی قرص را برای تمامی مصرف کنندگان به ارمغان آورد که محبوبیت بالای تولیدات نشان از سابقه فعالیت درخشان و ارائه محصولات باکیفیت است.

استفاده از سدیم برای شستشوی سطوح تفلونی نتیجه مدنظر را ارائه می‌کند. درواقع این فرآیند به اینصورت بوده که فلوئور از سطوح منتقل می‌گردد که نتیجه آن بر جا ماندن لایه قهوه‌ای رنگ کربنی‌ است.

اگر شما کسب‌وکارتان با مواد پلاستیکی گره خورده است و نیاز دارید چسبندگی بالاتری از این مواد شاهد باشید، می‌توانید از راهکارهایی برای بهبود کشش سطحی استفاده کنید البته بسته به نوع پلاستیک متفاوت است. بطور مثال برای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن استفاده از کرومیک سولفوریک می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین استفاده از گرمای شعله و حتی گاز یونیده تاثیر بسیاری دارد اما استفاده از استال‌دوپان برای شستشوی استا‌ل‌ها کاربردی وسیع دارد همچنین گاز فعال شده و پلاسمای هلیوم یا اکسیژن نیز در پلاستیک‌های استال نقش بسزایی دارند. سدیم نیز یکی از انتخاب‌های نخست در پلاستیک‌های فلوئور، کربن و تفلون است. شما نیز می‌توانید این راهکارها را امتحان کنید و شاهد نتیجه شگفت‌انگیز باشید.

کد مطلب : عوامل موثر در چسبناکی چسب‌ها

, ,
نوشتهٔ پیشین
تئوری چسبندگی چسب‌ها
نوشتهٔ بعدی
کاربرد چسب یونولیت

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست