چرا آنتی فوم استفاده می کنیم؟

چرا آنتی فوم استفاده می کنیم؟

ایجاد کف یکی از عواملی است که بازدهی تولید در صنایع مختلف فرایندی را به شدت کاهش می‌دهد. تولید کف مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می‌کند. بنابراین استفاده از ضد کف ضروری به نظر می‌رسد. به طور معمول کف در فرایندهای فراوری مواد غذایی، تولید مواد شیمیایی، تخمیر، نساجی، تولید چسب، چاپ جوهر، رنگ، پوشش و رزین در اختلاط، فیلتراسیون، رقیق سازی، پر کردن ظروف محصول، تقطیر و رفلاکس اتفاق می‌افتد. پدیده کف در صنایع مختلف باعث کاهش بازده تجهیزات و تحمیل هزینه‌‌های گزاف می‌شود.

ضد کف و کف زدا 

ضد کف‌ها (آنتی فوم) و کف زداها (دیفومر) موادی شیمیایی هستند که باعث  کنترل و جلوگیری از کف‌‌زایی محلول و کاهش حجم کف ایجاد شده میشوند و اثرات نامطلوب ناشی از  کف را از بین می‌برند. مشکلاتی که کف ها ایجاد می کنند عبارت اند از: ایجاد نقص در پوشش‌های سطح، جلوگیری از پر شدن کامل ظروف و نیز امکان سرریز شدن آن ها. برای ممانعت از چنین مشکلاتی انتخاب ضد کف مناسب اهمیت بسزایی دارد. برای انتخاب بهترین ضد کف، باید هر کدام از آن ها به صورت جداگانه توسط تست‌های آزمایشگاهی ارزیابی شوند. بنابراین بهتر است برای هر فرآیند چندین ضد کف برای تعیین نوع، دوز مورد نیاز و هزینه آن جهت اطمینان از نتایج مطلوب و دارای صرفه اقتصادی مورد آزمون قرار گیرد.
مواد شیمیایی کنترل کننده کف به دو دسته تقسیم می‌شوند.
– مواد آنتی فوم (Antifoam): این مواد به مخلوط واکنش افزوده می‌شوند تا از یک تولید کف در حین فرایند شیمیایی جلوگیری نمایند.
– مواد سرکوب کننده کف (Defoamer): در فرایندهایی که امکان اضافه کردن ضدکف وجود ندارد و در حین فرایند کف تولید می‌گردد، از مواد سرکوب کننده یا مهارکننده کف استفاده می‌شود تا کف تولید شده، از بین رود.

پیشنهاد میکنیم مطلب “پرایمر چیست و چه کاربردهایی دارد؟” را نیز مطالعه کنید

 انواع ضد کف

1. ضد کف های پایه سیلیکونی
آنتی فوم های سیلیکونی در بسیاری از صنایع نظیر تولید رزین های امولوسیونی، پالایش نفت، حفاری و دیگر فرآیندهای شیمیایی نظیر صنعت نساجی قابل استفاده هستند. از جمله مزایای ضد کف های سیلیکونی می توان به عدم ایجاد خوردگی در تجهیزات مورد استفاده، عدم فراریت و بازدهی بالای آن برای از بین بردن کف اشاره کرد.

2. ضد کف های پایه آبی
آنتی فوم‌های پایه آبی از انواع مختلفی از مواد که در یک پایه آبی به راحتی حل می‌شوند، ساخته می شوند. ساختار آن ها به طور معمول متشکل از زنجیره‌‌های بلند الکل های چرب ، صابون های اسید چرب یا استر ها می باشد.

3. ضد کف های پایه غیر آبی
از آنتی فوم های غیر آبی می توان در سیستم های غیر آب مانند حلال های آلی و روغن های معدنی استفاده کرد. هیدروکربن های نامحلول، پلی دی متیل سیلوکسان ها، الکل ها، استئارت ها و گلایکول ها از جمله آنتی فوم های غیر آبی می باشند.

کد مطلب : چرا آنتی فوم استفاده می کنیم؟

نوشتهٔ پیشین
چسب های گیاهی و کاربردهای آن
نوشتهٔ بعدی
پرایمر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست