چسب حیوانی چیست؟

  1. خانه
  2. چسب
  3. چسب حیوانی چیست؟
چسب حیوانی چیست؟

چسب حیوانی چیست؟

چسب
بدون دیدگاه

این چسب ها بر پایه پروتئین حیوانی بوده و معمولاٌ از پوست و استخوان حیواناتی مثل گاو و گوسفند بدست می آیند.

برای تهیه چسب از پوست ، ابتدا پوست را (بیشتر از پس مانده (باغی) با اب آهک اشباع شستشوی مختصری داده و سپس به مدت 12 تا 15 روز در اب آهک قرار می دهند. بعد توسط اب و اسید آهک را از پوست جدا می کنند. و سپس آن را تحت عمل استخراج با اب جوش قرار می دهند. در اثر استخراج مایع ژلاتینی از پوست جدا و در اب حل می شود. محلول حاصل از طریق تقطیر در خلاء تغلیظ می گردد.

به منظور تهیه چسب از استخوان ، ابتدا استخوان های خرد شده در محلول 2 تا 8 درصد اسید کلریدریک قرار می گیرد.تا مواد معدنی آن زدوده شود. سپس عمل چربی زدائی از طریق عبور بخار یکی از حلال های الی (نظیر بنزین) روی استخوان ها انجام می گردد. استخوان های گریس زدائی شده و به یک اتوکلاو منتقل شده و چندبار متناوب تحت فشار و بخار اب قرار می گیرد و در نتیجه چسب به صورت محلول رقیق حاصل می شود.

پیشنهاد میکنیم مطلب انواع چسب های گیاهی و کاربردهای آن چیست؟” را نیز مطالعه کنید

تغلیظ این محلول از طریق تقطیر در خلاء انجام می گیرد محلول رقیق چسب ها را قبل از تغلیط می توان رنگ زدائی نمود و سپس یک ماده ضد اکسایش به انها اضافه کرده و آنها را تغلیظ نمود این محلول های غلیظ مدت ها نگهداری می شوند تا به صورت جامد در آمده و سپس به قطعات ضخیم بریده می شوند.

چسب هایی که به این شکل تهیه می شوند از مرغوبیت برخوردار بوده و به چسب اسکاچ معروفند

چسب های جامد را می توان به اشکال دیگر هم تهیه نمود نظیر پودر،مکعب های کوچک دانه های گرانول و پولک زمان مجاز نگهداری و ذخیره سازی چسب های جامد نامحدود است. این چسب ها حدود 15 درصد رطوبت و 1 الی 4 درصد نمک های معدنی  مقدار خیلی کمی گرایس و حدود 6 درصد ناخالص های دیگر دارند.

انتخاب یک چسب به درجه خلوص آن ، خواص فیزیکی مورد نیاز و منشاء چسب بستگی دارد.

کد مطلب : چسب حیوانی چیست؟

نوشتهٔ پیشین
روش­های آماده سازی سطح برای چسبانندگی بیشتر
نوشتهٔ بعدی
چسب های گیاهی و کاربردهای آن

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست