کاربرد چسب هات ملت

  1. خانه
  2. چسب
  3. کاربرد چسب هات ملت
کاربرد چسب هات ملت

کاربرد چسب هات ملت

چسب
بدون دیدگاه

از چسب هات ملت برای اتصال دادن پلاستیکها، چوبها، کاغذ، سرامیک و فلزات استفاده فراوانی می‌شود. خاصیت چسبانندگی یک بسپار به نیروهای چسبندگی آن بستگی دارد. بعضی از بسپارها به خاطر داشتن گروه‌هایی با جاذبه‌های واندروالسی بیشتر چسبندگی خوبی دارند. بسپارهایی که چسبندگی خوبی نداشته باشند با افزودن یک اسید آلی یا موادی که گروه‌هایی با جاذبه واندروالسی دارند، به صورت قابل اتصال در می‌آید. برای هر ماده‌ای با توجه به جنس و ساختار و نوع استفاده باید چسب مناسبی انتخاب کرد.

از چسب برای اتصال دادن پلاستیکها، چوبها، کاغذ، سرامیک و فلزات استفاده فراوانی می‌شود. خاصیت چسبانندگی یک بسپار به نیروهای چسبندگی آن بستگی دارد. در این مقاله سعی داریم تا اجزاء اصلی چسب‌های گرما ذوب را معرفی کرده و نکاتی در انتخاب این چسب‌ها مطرح کنیم تا با شناختی مطلوب، متناسب با نیازمان از چسب‌های گرما ذوب بهره ببریم. Hotmelt یا همان چسب گرم نوعی از چسب ترموپلاستیک است، چسب هات ملت %۱۰۰ جامد می باشند. شاخصه مشترک در بین انواع چسب هات ملت آن است که همه آنها نیاز به گرم شدن در زمان مصرف دارند.

تمامی چسب هات ملت در دمای مشخصی (بنا بر نوع) از حالت جامد به حالت مایع با چگالی بالا تغییر شکل می دهند. چسب هات ملت در صنایع مختلف کاربرد دارد و نسبت به چسب های پایه حلال مزایای زیادی از جمله کاهش یا حذف حلال های شیمیائی ایجاد می نماید. بسیاری از چسب های هات ملت که کاربرد عمومی دارند در دمای حدود ۱۷۷ درجه سانتیگراد به کار می روند. اما چسب هایی با دمای کاربرد پایین تر، در حدود ۱۲۱ درجه سانتیگراد نیز موجود می باشد. دمای ذوب محدود چسب های مذاب کاربرد آنها را محدود می کند.

پیشنهاد میکنیم مطلب “چسب اسپری قرمز برنا و کاربردهای آن” را نیز مطالعه کنید

در مورد چسب های گرماذوبی که در بسته بندی کاربرد دارند دمای استفاده بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد قابل قبول نمی باشد. نمونه ای که قرار است چسبانده شود باید این قابلیت را داشته باشد که بدون جمع شدگی و تغییر شکل دمای چسب مذاب را تحمل کند. چسب های گرماذوب برای نمونه هایی که از فرآیند بیرون می آیند یا وارد این فرآیند می شوند مناسب نمی باشند. در چسب هایی که درصد قابل توجهی روان کننده به کار رفته است در شرایط انجماد کاملاً شکننده خواهد بود. چسب های گرماذوب با سرد شدن جامد می شوند که عمل جامد شدن این چسب ها به سرعت انجام می گیرد و عمل جامد شدن تا ۱۰۰% ادامه پیدا می کند. این قابلیت، چسب های گرماذوب را به عنوان گزینه مناسبی برای بسته بندی های سرعت بالا تبدیل کرده است. چسب های هات ملت را به شکل دان های ریز می توان اکسترود کرد و از این دانه ها برای بستن دریچه ها استفاده کرد.

در برخی موارد چسب های هات ملت از پیش آماده می باشند و زمان استفاده با حرارت فعال می شوند، چسب های گرماذوب ذاتاً ضدآب هستند و برای بسیاری کاربردهای ویژه مانند ترموست بودن یا حساس به فشار بودن، می توان آنها را فرمول بندی کرد. بهترین زمان برای آزمایش قدرت پیوند چسب های گرماذوب یک روز یا چند روز پس از چسباندن می باشد در برخی موارد رزین های پلیمری چسب، با گذشت زمان بلوری می شوند که این موضوع به شدت استحکام چسبندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. جهت شناساندن و معرفی چسب های گرماذوب، گاهی مواقع از نقطه نرمی کره و حلقه (RB) استفاده می شود. نقطه نرمی (RB) دمایی است که در آن چسب گرماذوب آنقدر نرم می شود که یک کره فلزی با شعاع و وزن معین، در آن فرو می رود. نفوذ، معیار سختی چسب می باشد که برحسب میلیمتر بیان می شود و عبارتست از میزان نفوذ یک سوزن مشخص تحت بار استاندارد (به عنوان مثال ۲۰۰ گرم) در نمونه مورد آزمایش در مدت زمان معین، (به عنوان مثال ۳ ثانیه) در دمای ثابت (۲۵ درجه سانتیگراد). محصولی که میزان نفوذ آن ۳ یا ۴ ملیمتر باشد، از ماده ای که این میزان ۱۲ تا ۱۵ باشد بسیار سخت تر می باشد.

چسب های هات ملت حساس به فشار والاستومری که برای برچسب ها و نوارها به کار می روند نرم بوده و میزان نفوذ آنها بالاتر از ۲۰ میلیمتر می باشد. چسب های گرماذوب با اشکال جامد مختلف تولید می شوند که چیپس شکل، متخلخل، بالشتکی و مسطح اشکال معمول این چسب ها می باشند.

کد مطلب : کاربرد چسب هات ملت

نوشتهٔ پیشین
رنگ ، پلیمر و رزین
نوشتهٔ بعدی
پیگمنت و کاربردهای آن

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست