چسب-چوب

کاربرد چسب چوب

چسب
بدون دیدگاه

کاربرد چسب چوب روز به روز گسترده‌تر می‌شود. موادی که لقب چسب چوب را یدک می‌کشند اتصالی ایمن و بسیار مستحکم در سطوح چوبی فراهم می‌کنند که سبب شده نه‌تنها در مصارف خانگی بلکه در صنایع مختلف نیز بشدت محبوب باشند. البته کاربرد چسب چوب فقط محدود به ایمن سازی اتصال در سطوح چوبی نیست بلکه برای پیوند زدن کاغذهای ضخیم و تکه‌های مجسمه نیز می‌توانید روی آن حساب کنید و از ثبات بالای ساختاری لذت ببرید. اگر سرعت و استحکام در زمان خرید چسب به‌ویژه چسب چوب برای شما فاکتور مهمی‌ است، پیشنهاد می‌شود محصولات صنایع شیمیایی برنا را از دست ندهید.

کاربرد چسب چوب از دیروز تا به امروز

شاید پس از کشف چسب چوب در قرن ۱۷ میلادی کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این ماده اعجاب‌انگیز بتواند روزبه‌روز در صنایع مختلف با محبوبیت بیشتری بکار رود و تقاضای روز افزونی برای تولید آن وجود آید.

البته محبوبیت چسب چوب بیشتر مرهون کاربرد وسیع آن در جنگ جهانی اول است رشد و پیشرفت صنایع مختلفی مانند کشتی سازی جنگی، تولید واگن‌های قطار، ساخت هواپیما و وسایل نقلیه‌ای همچون کامیون مرهون ماندگاری و دوام این ماده بوده است که پوشش‌دهی خیره کننده‌ای را فراهم کرد. حال نیز این چسب شیری شکل توسط برندهای معتبر و پرآوازه تولید و عرضه می‌شود در این مطلب با ما همراه باشید تا با شناخت انواع مختلف چسب چوب بتوانید انتخاب ایده آل و مطمئنی را تجربه کنید.

مصارف عمده چسب چوب را بهتر بشناسید

کاربرد چسب چوب اغلب در صنایع چوبی بوده تا پیوندی سفت و مستحکم را در سطوحی از جنس چوب فراهم شود و بتوان در شرایط مختلف از کارایی آن لذت برد. اگر می‌خواهید وسایل چوبی خود را تعمیر کنید به گونه‌ای که حتی در مقابل ضربات مستحکم نیز مقاوم باشد، قدرت چسب چوب را دست کم‌ نگیرید.

راز استحکام چسب چوب در چیست؟

اگرچه شرکت‌های سازنده برای رونق چسب چوب فرمولاسیونی خاصی را بکار می‌برند که البته قیمت نیز وابسته به متریال آن است اما ماهیت منحصربفرد این نوع ماده اعجاب‌انگیز سبب شده که پیوند دادن سطوح چوبی بسیار بزرگ نیز به راحتی میسر شود.

اگر مایلید از عملکرد آن بیشتر مطلع شوید بد نیست بدانید که این فرآیند مرهون ورود زوائد (قندیل های چسب) به محیط درونی چوب است بی‌جهت نیست که اتصال سطوح به راحتی خراب نمی‌شود و جلوه خاص از دوام را به نمایش می‌گذارد. درواقع اتصال منافذ چوب نتیجه این اتفاق است.

خصوصیات منحصربفرد چسب چوب کدامند؟

برای اینکه ماهیت چسب چوب را بهتر بشناسید باید بدانید که بر پایه هوموپلیمر پلی وینیل ‌استات ساخته می‌شود و حلالیت نسبتا خوبی در مقابل آب و رنگ‌های پلاستیکی دارد.

محبوبیت روز افزون کاربرد چسب چوب بی‌ارتباط با نداشتن خصوصیات آزار دهنده مانند بو نامطبوع است علاوه‌‌بر اینکه غلظت مناسب سبب سهولت استفاده شده و جلوه بدیعی از استحکام را در متریال‌های چوبی فراهم می‌کند.

رایج‌ترین انواع چسب چوب

در حال حاضر برندهای داخلی و خارجی بسیاری در تلاشند برای مشاهده نتایج ملموس و قدرتمند از کاربرد چسب چوب کیفیت ارزنده‌ای را به مصرف کننده ارائه دهند. رایج‌ترین انواع چسب چوب شامل چسب چوب پلی‌اورتان، چسب چوب اپوکسی (چسب قایق)، چسب مخصوص پرس گرم و چسب صنعتی هستند که بسته به شرایط از هر یک استفاده می‌شود.

  • کاربرد چسب چوب پلی‌اورتان

اگر قصد خرید چسب چوب پلی‌اورتان را دارید حتما مشخصات زیر را برای تشخیص در نظر داشته باشید:

– داشتن رنگ زرد

– استقامت ‌بالا در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش

– ثبات بالای ساختاری در مواجه با عوامل خارجی

کاربرد چسب پلی‌اورتان که برخی آن را PUV یا UV نیز می‌شناسند برای پیوند دادن اجسام چوبی که در آلاچیق‌های چوبی یا صندلی‌های فضای باز بکار می‌روند است که محبوبیت بالایی نیز دارد که بی‌ارتباط با پایداری بینظیر آن‌ها در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و دما نیست.

  • کاربرد چسب چوب اپوکسی (چسب قایق)

کاربرد چسب چوب اپوکسی معمولا در شرایطی‌ است که بخش‌های مختلف قایق نیاز به بازسازی و تعمیرات دارند اما نباید از قلم انداخت که اگرچه اتصالی سفت و مستحکم فراهم می‌کنند اما استفاده از آن در لایه خارجی قایق با توجه به اینکه پس از برخورد اشعه ماوراء بنفش تغییر ماهیت می‌دهد توصیه نمی‌شود.

  • کاربرد چسب مخصوص پرس گرم

این نوع چسب علاوه‌بر اینکه بر پایه اوره فرمالدئید ساخته می‌شود ظاهری کرم رنگ دارد که در حجم و اندازه‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. مهمترین کاربرد چسب مخصوص پرس گرم زمانی‌ است که افراد و مشاغل قصد دارند تخته چند لایه‌ای را بسازند و روکش چوب را نیز پرس کنند.

البته زمانی می‌توان از استحکام و قدرت پوشش‌دهی آن لذت برد که با استفاده از دستگاه‌های مخصوص پرس شرایط را از نظر دما و فشار فراهم کرد. اگر مایلید از این ماده شگفت‌انگیز بهره ببرید بد نیست این راز را بدانید که پشتیبانی ارزنده‌ای در موارد زیر فراهم می‌کند:

  • ساخت درب‌های چوبی در ساختمان
  • پرس کردن صفحات چوبی و HDF و سه لایی بر روی کلاف‌های چوب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این گروه با نام چسب آهن نیز شناخته می‌شوند و توانسته‌اند با ماهیت منحصربفرد خود تاثیری چشمگیر در صنایع مختلف برجای بگذارند.

همانطور که از اسم این نوع چسب چوب پیداست سطوح فلزی را به یکدیگر متصل می‌کنند اما نقش پررنگی در اتصال فیزیکی روکش بر روی ورق‌های چوبی نیز ایفا می‌کنند تا از این پیوند سفت و ناگسستنی بتوان لذت برد.

الزامات و نکات مهم برای مشاهده نتایج کاربرد چسب چوب
  • فراموش نکنید که برای مشاهده نتایج قدرتمند از چسب چوب می‌بایست سطوح را از نظر آلودگی مانند چربی، گردوخاک و… چک کرد.
  • زمانی می‌توان از پوشش‌دهی یکنواخت چسب چوب لذت برد که شرایط سکون (حداقل ۲۴ ساعت) برای سفت شدن چسب وقت باشد.
  • کاربرد چسب چوب با فرمولاسیون خاص خود فقط محدود به متصل کردن سطوح چوبی ا‌ست و نمی‌تواند انتظارات شما را برای پیوند دادن دو جنس مختلف (چوب و فلز) برآورده سازد.
  • معمولا برای اینکه ردی از چسب بر روی قطعات مدنظر باقی نماند می‌بایست فرصت خشک شدن داده شود و تا حد امکان جابجایی صورت نگیرد اما این زمان برای چسب‌های چوب کمتر است. برای اینکه بتوانید این ماده اتصالی کاربردی را بصورت مساوی پخش کنید علاوه‌بر قلم‌مو استفاده از انگشتان دست نیز ممکن است.
سخن پایانی

در این مطلب سعی شد گریزی هر چند کوتاه به کاربردهای چسب چوب زده شود تا اطلاعی اجمالی درباره آن‌ها کسب کنید. فراموش نکنید برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که می‌توانید از تنوع بالا و فرمولاسیون خاص آن‌ها بهره ببرید.

صنایع شیمیایی برنا بعنوان یکی از تولید کنندگان برتر همواره متناسب با نیاز مشتریان کیفیت خیره کننده‌ای را ارزانی می‌دارد. می‌توانید برای اطلاع از قیمت و شرایط ثبت سفارش چسب چوب با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

کد مطلب : کاربرد چسب چوب

, ,
نوشتهٔ پیشین
درباره ویسکوزیته بیشتر بدانید
نوشتهٔ بعدی
کاربرد چسب صحافی سرد و گرم

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست