آشنایی با مود شیمیایی

  1. خانه
  2. حلال
  3. آشنایی با مود شیمیایی

آشنایی با مود شیمیایی

اسید فرمیک یا اسید متانوئیک، ساده ترین اسید کربوکسیلیک موجود و مایعی بی رنگ ، خورندهو فرار با بوی تند است. اسید فرمیک در آب و بسیاری از حلالهای قطبی حل می شوند و تاحدودی با هیدروکربنها قابل ترکیب است.این ماده که به نام جوهر مورچه نیز شناخته می شود اولین بار با آنالیز بخارات حاصل از تجمعگونه خاصی از مورچه کشف شد ولی در حشرات دیگر نیز وجود دارد. وبسایت نشریه جهان شیمیفیزیک در این مقاله شما را با این ماده بیشتر آشنا میکند.
اسید فرمیک و نمک های آن در درجه اول در صنایع تولید خوراک دام به عنوان ماده نگهدارنده وآنتی باکتریال مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده در تولید چرم و ضد یخ نیز کاربرد دارد وسایر کاربردهای آن شامل رنگ آمیزی و پرداخت منسوجات ، تولید افزودنی های غذایی ، تولیدلستیک طبیعی ، مایعات حفاری و فرآیندهای مختلف شیمیایی است.
براساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۹ تولید این ماده حدود ۶۲۱۰۰۰ تن در روز بوده است کهعمدتا از طریق هیدرولیز متیل فرمات تولید می شود اما با اسیدولیز کردن نمک های فرمات نیزمی توان آنرا تولید کرد.
ویژگیهای شیمیایی اسید فرمیک
اگرچه اسید فرمیک در دمای اتاق نسبتا پایدار است اما در برابر حرارت ناپایدار است و به سرعتتجزیه می شود. اسید فرمیک یک اسید آلی کارآمد و سازگار با محیط زیست برای بسیاری ازکاربردها است. این ماده در صنعت داروسازی نیز برای تولید مواد دارویی فعال استفاده می شود.این ماده شیمیایی در غلظت های بال خطرناک است اما در محصولت غذایی با رقت های خاص بهعنوان نگهدارنده عمل کرده و در محصولت کشاورزی به عنوان سموم دفع آفات استفاده می شود.اسید فرمیک در حال حاضر برای جلوگیری از یخ زدگی جاده ها در زمستان در برخی کشورها بهصورت نمک های مختلف جایگزین نمک های سنتی شده است زیرا با محیط زیست سازگارتر بودهو خیلی موثرتر عمل می کند.در حال حاضر صنعت کشاورزی مصرف درصد بالیی از اسید فرمیک را در سراسر جهان به خوداختصاص می دهد. این ماده به دلیل خاصیت ضد باکتریایی طبیعی به عنوان نگهدارنده آنتیباکتریال مورد استفاده قرار می گیرد. در این صنعت اسید فرمیک بیشتر به عنوان افزودنی غذاییمورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به خوراک دام و سیلوها اضافه می شود.این ماده در سیلوها عملکرد دوگانه دارد و علاوه بر اثرات ضد میکروبی باعث می شود سیلو دردمای پایین تری تخمیر شود و ضمن افزایش ارزش غذایی، زمان کلی برای تولید محصول نهایی راکاهش می دهد.
اقدامات احتیاطی در رابطه با اسید فرمیک
این ماده شیمیایی بسته به غلظت آن می تواند ایمن یا خطرناک باشد. در حالت عادی ما درمعرض مقدار کمی از این ماده قرار می گیریم که عوارضی در پی نخواهد داشت.اما تماس با غلظت های بالی این ماده به دلیل خاصیت خورندگی اسید فرمیک می تواند
خطرناک باشد. تماس مستقیم ، استنشاق و بلع فرم غلیظ اسید فرمیک باعث آسیب دیدگی شدیدمی شود و باید از آن اجتناب کرد.
اگرچه این اسید در غلظت های غیر طبیعی بسیار خطرناک است اما در واقع یک ماده افزودنیبسیار مفید و کاربردی در صنایع غذایی ، شیمیایی و صنعت است.این ماده هنگام مصرف در مقادیر طبیعی ، خیلی سریع و به راحتی توسط بدن ما متابولیزه می
شود و به صورت ایمن و سالم از بین می رود. با این وجود ، مشخص شده است که مصرف مقادیربسیار بالی اسید فرمیک می تواند منجر به آسیب کلیه و کبد شود به همین دلیل در کاربرد اینماده باید دقت زیادی به خرج داد.
حقایق جذاب در رابطه با اسید فرمیک
دانشمندان معتقدند که اسید فرمیک در شکل گیری حیات بر روی کره زمین نقش داشته است واین ماده در سال ۱۹۷۰ اولین بار در فضای بین سیاره ای یافت شد و در شهاب سنگ ها نیزوجود دارد.
این ماده شیمیایی ساختار ساده ای دارد و ممکن است در شکل گیری اسیدهای آمینه پیچیده ترو اسیدهای نوکلئیک موجود در موجودات زنده نقش داشته باشد. اسیدهای آمینه بلوک ساختاریدی اکسی ریبونوکلئیک اسید و DNA پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک بلوک های ساختاری
شیمیایی ساده ای مانند این اسید که در زندگی کنونی ما بسیار حائز اهمیت هستند در گذشتههای دور از اهمیت بیشتری برخوردار بوده باشند.

نوشتهٔ پیشین
با چسب کاغذی بیشتر آشنا شوید
نوشتهٔ بعدی
رزین ملامین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست